Czym jest pracoholizm i jak go pokonać?

W dzisiejszych czasach praktycznie każdy człowiek bezwiednie mknie przed siebie. Gonimy za pieniędzmi i karierą, a praca przyćmiewa wszystkie inne aspekty naszego życia. Zamiana współczesnych hierarchii wartości sprawiła, że to, co kiedyś było ważne, teraz coraz częściej zajmuje miejsce na drugim planie. Przykładem jest chociażby praca, której natłok może sprawić, że wykonywanie zawodowych obowiązków stanie się jedynym celem naszych działań. Sprawdź więc, czym jest pracoholizm, jakie są jego objawy oraz w jaki sposób można z nim walczyć!

Czym jest pracoholizm i jak go pokonać?

Czym jest pracoholizm?

Pracoholizm jest powszechnym w ostatnim czasie uzależnieniem, które przejawia się w ciągłej chęci do wykonywania pracy. Osoby cierpiące na to schorzenie to pracoholicy. Wyróżniają się oni tym, że na czele ich osobistej hierarchii wartości znajduje się praca. Życie osobiste, rodzina i bliscy są na mniej ważnych miejscach.

Pracoholizm – jakie są jego objawy?

Najłatwiej sprawdzić, czy pracoholizm jest Twoim problemem poprzez zwrócenie uwagę na swoje zachowanie. Oto najczęściej występujące symptomy świadczące o tym, że praca całkowicie zdominowała Twoje życie: 

  • obniżone samopoczucie,
  • stany depresyjne,
  • zły nastrój,
  • brak chęci do pracy,
  • nieustanne myślenie o pracy,
  • uzależnianie życia od zawodowych obowiązków,
  • zaniedbywanie życia rodzinnego,
  • zapominanie o odpoczynku,
  • chroniczny stres,
  • ciągłe rozmawianie o pracy z innymi osobami,
  • brak kontroli nad czasem pracy,
  • stawianie spraw zawodowych na pierwszym miejscu,
  • zamartwianie się sprawami firmy.

Jak pokonać pracoholizm?

Pracoholizm można pokonać. Jednak potrzebna jest w tym celu duża motywacja, chęć zmiany swojego postępowania, jak również cierpliwość, bowiem wychodzenie z nałogu to proces długotrwały. Oto, o czym musisz pamiętać, jeśli będziesz chciał racjonalnie zacząć podchodzić do wykonywania swoich zawodowych obowiązków:

  1. Uświadom sobie swój problem związany z pracą.
  2. Postaraj się pracować jedynie wtedy, kiedy wynika to z Twojej umowy o pracę, naucz się asertywności i unikaj nadgodzin.
  3. Jeśli masz taką możliwość nie zabieraj swojej pracy do domu. Ustal granice i pamiętaj, że w pracy się pracuje, a w domu odpoczywa.
  4. Naucz się odpoczywać. Każdy potrzebuje przynajmniej chwili na to, aby się zregenerować. Znajdź swój ulubiony sposób relaksowania się i resetuj tak swój umysł.
  5. Nie miej obaw przez skorzystaniem z pomocy psychologa. Fachowa porada specjalisty może okazać się bezcenna.

A Ty, czy jesteś niewolnikiem wykonywanej pracy i swoich codziennych obowiązków? Jeśli widzisz, że w Twoim życiu zaczynają pojawiać się pierwsze oznaki pracoholizmu musisz jak najszybciej zacząć działać. Podejmij kroki, które pozwolą Ci pokonać ten nałóg. Pamiętaj jednak, że wsparcie bliskich będzie w tym przypadku niezwykle pomocne. Nie ukrywaj więc przed nimi swojego problemu, tylko podziel się Twoimi troskami. Razem łatwiej będzie Wam przejść przez ten ciężki okres Twojego życia.

Autor: Karolina Mondel

Post Author: Redakcja

Dodaj komentarz