Kilka lat temu, przed wyjazdem do Francji jako fille au pair, szukałam na różnych forach internetowych historii dziewczyn i chłopców, którzy zdecydowali się wziąć udział programie au pair. Wyjazd do innego kraju, do nieznanej rodziny, aby opiekować się ich dziećmi, wydawał mi się nie lada wyzwaniem, na które chciałam być chociaż trochę przygotowana. Mimo że niektóre opowieści o rodzinach goszczących rodem z horroru, które źle zinterpretowały rolę fille au pair, nie zachęcały, postanowiłam zaryzykować i…tym sposobem przeżyłam najlepsze wakacje swojego życia.

au pair

Kim jest fille au pair?

Program au pair to istniejąca w Europie i Stanach Zjednoczonych edukacyjno-kulturowa wymiana międzynarodowa pomiędzy młodą dziewczyną (w wieku od 18 do około 26 roku życia) lub chłopcem a rodziną goszczącą z innego kraju. Zakłada ona, że fille au pair stanie się przez pewien czas dodatkowym członkiem rodziny, która to zobowiąże się do zapewnienia jej pokoju, jedzenia oraz tzw. „kieszonkowego” (wysokość kieszonkowego jest do ustalenia z rodziną, zazwyczaj wynosi kilkadziesiąt euro tygodniowo) w zamian za opiekę nad dziećmi i pomoc w drobnych obowiązkach domowych. Wyjazd do jednego z krajów europejskich nie zobowiązuje dziewczyny pragnącej zostać fille au pair do korzystania z usług agencji pośredniczącej. Wszystko można więc zorganizować na własną rękę. Jednakże w przypadku wyjazdu do Stanów Zjednoczonych, nawiązanie współpracy z agencją jest obowiązkowe.

Kiedy ja postanowiłam zostać fille au pair we Francji, skorzystałam z usług agencji (prowork), ponieważ taka metoda wydawała mi się bezpieczniejsza i pewniejsza. Po załatwieniu wszystkich formalności agencja przesyłała mi profile rodzin, które zainteresowały się moim portfolio. Oczywiście wyjazd przez agencję, wiąże się z dodatkowymi kosztami, ale opiekuje się ona dziewczynami przez cały okres trwania programu, a gdy rodzina okazuje się nieodpowiednia, proponuje inną.

Jak wygląda dzień fille au pair?

Głównym obowiązkiem fille au pair jest pilnowanie dzieci w ciągu dnia, w wymiarze godzinowym ustalonym z góry przez rodzinę np. od momentu wyjścia rodziców do pracy do ich powrotu (8 godzin dziennie). Wieczory oraz weekendy są zazwyczaj wolne, ale to też sprawa indywidualna. Oprócz opieki nad dziećmi fille au pair powinna pomóc rodzinie w drobnych obowiązkach domowych takich jak opróżnienie zmywarki czy posprzątanie po posiłku. Fille au pair nie jest prywatną sprzątaczką, więc sprzątanie całego domu nie wchodzi w grę.

Mój dzień jako fille au pair rozpoczynał się od wspólnego śniadania z dziećmi, po którym wybieraliśmy się na krótki spacer do piekarni, gdzie kupowaliśmy pieczywo. Później wspólnie uczyliśmy się, rysowaliśmy, bawiliśmy się. Po obiedzie, który jedliśmy z rodzicami,  zabierałam dzieci na basen na całe popołudnie. Wieczorem całą rodziną oglądaliśmy filmy, gotowaliśmy, spotykaliśmy się ze znajomymi. Rozkład dnia fille au pair jest tak naprawdę sprawą indywidualną, do ustalenia z rodzicami dzieci.

Korzyści z wyjazdu

Dzisiaj, kiedy wspominam swój wakacyjny wyjazd, jedynym minusem, który pamiętam to oczywiście tęsknota za rodziną i znajomymi z Polski. Jednakże, gdybym miała wyliczyć jakieś inne wady, chyba nie znalazłabym żadnych. Program au pair dla młodej, ciekawej świata dziewczyny zapowiada same korzyści.

Poznajesz język

Największą z nich jest to, że program au pair pomaga szlifować język. Głównym założeniem mojego wyjazdu do Francji, było właśnie osiągnięcie biegłości w języku francuskim. I to rzeczywiście się udało! Zauważyłam, że praca z małymi dziećmi to wspaniała możliwość do nauki języka obcego. Dzieci mówią prosto, nie używają wyszukanego słownictwa ani złożonych zdań. Rozmawiając z dziećmi, nie odczuwa się presji, którą można mieć przy rozmowie z dorosłymi. Dzieci nie mają żadnego problemu z jakąkolwiek pomyłką językową, użyciem złego rodzajnika lub czasu. To, co mi pomogło w nauce nowych słówek, to oglądanie bajek razem z młodszym chłopcem, czytanie mu książek na dobranoc, a także wspólne odrabianie lekcji.

Wiadomo, że najlepszym sposobem na naukę języka jest otoczenie się nim. Wyjście do sklepu, rozmowa z rodzicami dzieci, spacer po parku to czynności, dzięki którym do naszej głowy wpadają nowe słowa, wyrażenia językowe. I nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy! Przed wyjazdem do Francji, owszem dobrze znałam język, ale wstydziłam się w nim mówić. Po powrocie nie miałam z tym najmniejszego problemu.

Odkrywasz nowe miejsca

Dzięki byciu au pair odkryłam przepiękny, malowniczy region Francji nad rzeką Loarą. W praktycznie każdy weekend organizowaliśmy sobie wycieczkę do średniowiecznych zamków otoczonych winnicami. Jeździliśmy także nad morze, na plaże, zwiedzaliśmy pobliskie, większe miasta. Jako że dzieci były bardzo energiczne, spędzaliśmy czas w ogromnych parkach rozrywki (Puy du fou, Futuroscope). W spokojniejsze weekendy łowiliśmy ryby, pływaliśmy motorówką, wybieraliśmy się do kina albo do restauracji. Dzieci, którymi się zajmowałam, chodziły również na zajęcia dodatkowe, a ja jeździłam razem z nimi. Dzięki temu nauczyłam się szyć na maszynie oraz pierwszy raz byłam na wyścigach konnych.

Loara

Wybór kraju, a później miasta zależy wyłącznie od Ciebie. Możesz zostać au pair w jakiejś nadmorskiej miejscowości w Hiszpanii, we Włoszech czy we Francji. Dzięki temu będziesz mogła poznać region, jego najpiękniejsze miejsca, a także zwyczaje mieszkających w nim ludzi.

Poznajesz inna kulturę i ludzi

Dzięki temu, że stajesz się częścią rodziny, odkrywasz obyczaje i kulturę innego narodu. Fille au pair poznaje więc nową kuchnię, przystosowuje się do nowych godzin posiłków, zwraca uwagę, jak komunikują się ze sobą ludzie, jak się witają, jak podchodzą do życia, czyli to wszystko, co tworzy kulturę innego kraju. Mojej rodzinie bardzo zależało, żebym poznała francuską kuchnię. Dlatego często przygotowywali owoce morze, zabierali mnie do restauracji czy kupowali słodycze, których wcześniej nie próbowałam. Uczestniczyłam razem z nimi w imprezach rodzinnych, które tak bardzo różniły się od tych polskich. Praktycznie każdy dzień odkrywał przede mną rzeczy, o których wcześniej nie miałam zielonego pojęcia.

Dzięki programowi fille au pair poznaje się także wielu nowych ludzi. Począwszy od rodziny, ich znajomych, sąsiadów, po inne fille au pair, które pracują w pobliżu. Znajduje przyjaciół, do których zawsze może wrócić. Ja do dzisiaj utrzymuję stały kontakt z moją rodziną. Wysyłamy sobie kartki świąteczne, piszemy życzenia na urodziny. Zdaję sobie sprawę, że aby wyjazd był udany, należy mieć odrobinę szczęścia i trafić na wyrozumiałą, ciepłą rodzinę. Ja właśnie na taką trafiłam, dlatego program au pair będę polecać każdemu.