Joga na zdrowie!

Każdego dnia narażeni jesteśmy na tysiące stresujących sytuacji. Warto zatem sięgnąć po antidotum przeciwko stresom współczesnego codziennego życia w postaci praktykowania jogi. Co warto wiedzieć na ten temat?

Joga na zdrowie!

Dla duszy i dla ciała

Joga to system ćwiczeń fizycznych, umysłowych i oddechowych pochodzący z Indii. Odkrycia archeologiczne dowodzą, iż jej techniki były znane już 4 tysiące lat temu. Joga to samodoskonalenie. Opanowanie własnego umysłu i ciała. To droga zjednoczenia ciała, umysłu i ducha. Celem jogi jest zyskanie wewnętrznej równowagi i zjednoczenie ciała oraz duszy. Efekty są zatem widoczne niemal od razu. Przez rozciągniecie mięśni i aktywowanie ich głębokich struktur poprawia się nasza postura oraz mobilność.

Ruch to zdrowie

Zasada działania jogi opiera się na prawidłowym synchronizowaniu ruchu i oddechu. Asany są spokojnymi ćwiczeniami rozciągającymi. Uelastyczniają kręgosłup, układ kostno – mięśniowy. Dzięki temu, że joga wspiera fizyczne i duchowe dobre samopoczucie, wiele osób uznaje ją za uniwersalną metodę terapeutyczną. W odróżnieniu od wielu dyscyplin sportowych nie jest urazowa i nie powoduje nadmiernych obciążeń, a w przeciwieństwie do lekarstw – nie ma żadnych negatywnych skutków ubocznych. Miłośnicy jogi zachwalają jej szerokie działanie lecznicze.

Lekarstwo na wszystko

Korzyści płynących z praktykowania jogi jest wiele. Przede wszystkim świetnie działa na stan fizyczny i psychiczny.  A co za tym idzie powoduje wzmocnienie mięśni i zwiększenie ich masy, poprawia sylwetkę oraz zwiększa wytrzymałość fizyczną. Co ważne, joga przyczynia się do poprawy postawy ciała. Pozytywnie wpływa na mięśnie kręgosłupa. Likwiduje bóle pleców i barków. Dzięki jodze stajemy się mniej narażeni na złamania kości. Wiele pozycji jogi jest bardzo dobrych na serce, więc zmniejsza ryzyko wystąpienia zawału. Co ciekawe, łagodzi bóle głowy przez głębokiego oddychanie oraz wyciszenie. Jeśli mamy problemy z układem pokarmowym, to warto zacząć praktykować jogę. Dzięki temu zniwelujemy zachorowanie na choroby żołądkowe. Polecana osobom z obniżoną odpornością.  Warto zaznaczyć, że pomaga w walce z depresją. Służy również kobietom w ciąży, ponieważ wzmacnia stawy miednicy, zapewnia dobre krążenie, uczy prawidłowego oddechu, redukuje ryzyko infekcji.

Czy jest bezpieczna?

Generalnie tak. Niektórzy jednak, chorzy m.in. na jaskrę bądź rwę kulszową powinni zmodyfikować pozycje w celu zmniejszenia ryzyka urazów. Ważne, aby zacząć od zajęć dla początkujących i krok po kroku zwiększać zaawansowanie. Zalecana jest też dzieciom. Umożliwia nawiązanie silnej więzi z potomkiem oraz nauczenie go świadomości siebie.

Jak zacząć?

Na początku warto zainwestować w matę do ćwiczeń. Możemy spróbować jogi w domu z pomocą np. z filmów instruktażowych na youtube bądź wybrać się na pierwsze zajęcia do klubów sportowych.

Jeśli decydujemy się zmierzyć z jogą w pojedynkę, warto znać podstawowe pozycje.

Najbardziej znaną techniką jest asan. Asany można wykonywać osobno lub robiąc płynne przejścia między poszczególnymi pozycjami.Ogólna klasyfikacja asan dzieli na kilkanaście grup, które w swoich przedrostkach w sanskrycie zawierają główną charakterystykę danej asany.

Wyróżniamy:

  1. Pozycje „w dole” z przedrostkiem Adho
  2. Pozycje „w pół” z przedrostkiem Ardha
  3. Pozycje zwane „jeden” i „pojedynczy” przedrostkiem Eka
  4. Pozycje „skręcone” i „obrócone” z przedrostkiem Parivrtta
  5. Pozycje „leżące” z przedrostkiem Supta
  6. Pozycje „w górze” i „w górę” z przedrostkiem Urdhva
  7. Pozycje „siedzące” z przedrostkiem Upavistha
  8. Pozycje „rozciągnięte” z przedrostkiem Utthita

Joga to ćwiczenia dla każdego. Warto ćwiczyć systematycznie i konsekwentnie. Nie zrażaj się. Zawsze są chwile zwątpienia, ale mimo to ćwicz, a oczekiwane efekty na pewno się pojawią.

 

Post Author: Emilia Nowak

Dodaj komentarz