Kiełki warzyw – uprawa i wpływ na zdrowie!

Warzywa są jednym z najważniejszych źródeł składników odżywczych w naszej diecie. Bogate w witaminy i minerały powinny stanowić podstawę naszego jadłospisu. Ale co w sytuacji kiedy nie chcemy jeść warzyw ze sklepu? Boimy się, że są pryskane i nie mamy pewności co do ich pochodzenia. W teorii można by je przecież zasadzić i zebrać samemu. Ale to nie jest idealne wyjście! Po pierwsze to czasochłonne, a nie wszyscy są wstanie poświęcić się pielęgnacji roślin. Po drugie nie każdy ma miejsce, żeby założyć własny ogródek. W tej sytuacji z pomocą przychodzą nam właśnie kiełki warzyw.

Kiełki warzyw - uprawa i wpływ na zdrowie!

Czym są kiełki?

To po prostu mini warzywa – tak w dużym skrócie. Mówiąc dokładniej, są to warzywa, które są w pierwszej fazie wzrostu, czyli kiełkowania. Z kiełków przy odpowiedniej pielęgnacji mogłyby wyrosnąć, normalne, dojrzałe warzywa. Nie są to więc w żadnym stopniu twory modyfikacji genetycznych, ani nic w tym rodzaju.

Dlaczego wybrać kiełki?

Oprócz tego, co wymieniłem we wstępie istnieje jeszcze jeden ważny argument przemawiający za włączeniem kiełków do swojej codziennej diety. Warzywa w tej formie zawierają znacznie więcej witamin i minerałów od swoich dorosłych odpowiedników. Nawet do 14 % więcej białek, witamin, enzymów i składników mineralnych. Wiadomo, że nie mogą zastąpić dojrzałych warzyw całkowicie, bo ich wartość kaloryczna jest znacznie mniejsza. Natomiast jako uzupełnienie, dodatek do obiadu, czy nawet zwykłej kanapki sprawdzą się świetnie.

Co zrobić, żeby kiełki urosły?

Sposobów na uprawę kiełków jest kilka. Wszystkie niezbyt skomplikowane i stosunkowo łatwe do wykonania w domu. Jedyne czego potrzebujemy to nasiona dostępne w większości sklepów spożywczych, wodę, słońce i powietrze. No i jakiś pojemnik, w którym umieścimy nasze warzywa.

Jednym ze sposobów na uprawę kiełków jest zasadzenie ich w słoiku. Można kupić odpowiednio przystosowany słoik z metalową dziurkowaną pokrywką w sklepie ogrodniczym, ale taki najprostszy z domowej spiżarni również się nada. Zamiast pokrywki można zastosować gazę. Nasiona umieszczamy w słoiku do 1/4 jego wysokości. Zalewamy letnia przegotowaną wodą i zostawiamy na kilka godzin. Następnie przykrywamy słoik gazą i ustawiamy do góry dnem, najlepiej pod kątem 45 stopni, żeby woda mogła ściekać. Czynność należy powtarzać od 2 do 4 razy dziennie.

Innym popularnym sposobem hodowania kiełków jest “sadzenie” ich na wacie. Taka uprawa jest bardzo prosta! Talerz bądź inne naczynie, czy pojemnik wypełniamy watą (sprawdzą się również waciki) i rozsypujemy nasiona. Teraz wystarczy pilnować żeby wata nie wyschła i nie była zbyt wilgotna, a nasiona po jakimś czasie wykiełkują.

Jak kiełki wpływają na zdrowie?

W zależności od rodzaju warzywa, którego kiełki wyhodujemy, będzie ono miało inny wpływ na nasz organizm.

  • kiełki rzodkiewki, działają wykrztuśnie, oczyszczają zatoki, przyspieszają przemianę materii;
  • kiełki soi, pomagają przy nadciśnieniu obniżając ciśnienie krwi i poziom cholesterolu;
  • kiełki brokuła, poprawiają działanie układu nerwowego i działają antynowotworowo.

Podsumowując, kiełki nie zastąpią warzyw. Mogą jednak w wartościowy sposób stanowić dodatek i urozmaicenie naszej diety. Dostarczą nam witamin i minerałów potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania, a przy okazji pozwolą na odrobinę rozrywki przy samodzielnej uprawie.

Post Author: Krystian Najdowski

Dodaj komentarz