Negatywne myśli – jak sobie z nimi radzić?

Czy to jesienna chandra, czy problemy w życiu prywatnym lub zawodowym – negatywne myśli dopadają czasem każdego. Nie są przyjemne i w małych dawkach nie są niczym złym, ale w chronicznym wydaniu, mogą prowadzić do zaburzeń nastroju oraz depresji. Warto więc wiedzieć, jak sobie z nimi radzić.

negatywne myśli

Czym są właściwie negatywne myśli?

Po pierwsze negatywne myśli, to nie każda zła myśl, która pojawi się w umyśle. W życiu każdego człowieka przychodzą gorsze chwile i nic dziwnego, że wtedy psychika nie jest usłana różami. Jednak taki stan nie powinien trwać zbyt długo. Jeśli się przedłuża lub co gorsza pojawia się bez powodu – to znak, że coś jest nie tak. Podstawową cechą negatywnych myśli jest to, że są natrętne (w psychologii myśli intruzywne). Ciągle wpychają się do głowy, a im bardziej próbuje się nie myśleć, tym więcej się ich pojawia. Niemożność ich stłumienia, prowadzi do ogromnej frustracji, a także może powodować bezsenność i lęk. Często też objawem negatywnego myślenia, jest nieprzerwane analizowanie otoczenia przed potencjalnymi zagrożeniami i wyobrażanie sobie katastroficznych scenariuszy pewnych zdarzeń czy sytuacji.

Co robić?

Negatywne myśli mogą źle wpłynąć nasze życie, więc warto się z nimi uporać. Jest na to wiele sposobów! Przedstawiamy Wam najpopularniejsze z nich.

Poprawa samooceny

Przede wszystkim, w danej sytuacji warto uruchamiać swoją pozytywną samoocenę. Jeśli negatywne myśli i uczucie zwątpienia biorą górę, należy energicznie przypominać sobie o swoich sukcesach, zdolnościach, czy pozytywnych chwilach. To jeden z najbardziej efektywnych sposobów, który pozwala na stłumienie negatywnych myśli, poprzez włączenie świadomości własnej wartości.

Restrukturyzacja poznawcza – zastępowanie jednym myśli innymi

Innymi sposobami są restrukturyzacja poznawcza, zastępowanie jednych myśli innymi, poddawanie w wątpliwość, dystansowanie się i odwracanie uwagi.

Restrukturyzacja poznawcza to uświadomienie sobie problemu negatywnych myśli, a także poszukiwanie jego przyczyn. Znalezienie przyczyn, pozwala na ich usunięcie lub złagodzenie – a dokładnie na zmianę sposobu myślenia. Przykładowo: Janek boi się latać samolotem. Na samą myśl, w jego głowie pojawiają się czarne scenariusze. Pewnego dnia dostaje nową pracę, w której będzie musiał często latać na delegacje. Stwierdza, że musi pozbyć się lęku i negatywnych myśli, które go paraliżują. Zaczyna dociekać, dlaczego tak się boi. Okazuje się, że jego mama całe życie się bała i wmawiała mu, że samoloty są przerażające, a wypadki z ich udziałem zawsze kończą się śmiercią wszystkich pasażerów. Uświadomienie sobie tego, pozwoliło Jankowi w racjonalny sposób rozprawić się z mitami na temat samolotów (bo faktycznie, podczas katastrofy samolotu zazwyczaj wszyscy giną, ale katastrofy samolotów zdarzają się bardzo rzadko, a w porównaniu z wypadkami na drogach są ewenementem), a w efekcie pozbyć się negatywnych myśli.

Odwracanie uwagi

Zastępowanie jednych myśli drugimi i odwracanie uwagi, to prawie identyczne metody. Polegają na poszukiwaniu pozytywnych wątków, sytuacji, a także zajmowaniu uwagi. W tym przypadku można pracować, spotykać się ze znajomymi, usilnie myśleć o przyjemnych wydarzeniach lub wyobrażać sobie przyszłe wakacje.

Poddawanie w wątpliwości

Poddawanie w wątpliwość polega na zastanawianiu się nad racjonalnością negatywnych myśli. Jeśli Basia ciągle widzi w głowie negatywne scenariusze tego, jak ktoś kradnie jej torebkę, powinna pomyśleć nad prawdopodobieństwem tego zdarzenia. Należy wziąć tu pod uwagę różne czynniki – np. to, że przecież cały czas ma torebkę przy sobie i wokół niej są inni ludzie, którzy mogli by jej pomóc w takiej sytuacji. Dzięki temu, Basia zaczyna zdawać sobie sprawę, że jest to mało prawdopodobne i nie musi się tym zamartwiać.

Dystansowanie się, to próba odcięcia się od negatywnych myśli i w efekcie, również zastąpienia ich pozytywnymi aspektami.

Wiele różnych sposobów pomaga uporać się z negatywnym myśleniem. Nie jest to łatwe i czasem kończy się porażką. Nie zmienia to jednak faktu, że zawsze warto próbować – bo tylko tak można coś zmienić.

Post Author: Redakcja

2 thoughts on “Negatywne myśli – jak sobie z nimi radzić?

    grazynka

    (26 grudnia, 2020 - 10:11 am)

    spróbuje każdego sposobu ale czasem to złapie człowieka i sie nie da …

    Blondynka

    (9 stycznia, 2021 - 1:38 pm)

    To porady akurat dla mnie, ale niestety takie negatywne myśli ma co raz więcej osób…

Leave a Reply