Ulubione akcesoria Eltona Johna i Anny Wintour, elegancki i funkcjonalny element garderoby, bez którego nawet w zimę nie wyobrażamy sobie kompletnej stylizacji. Niezależnie od formy, kształtu, koloru i materiału uwielbiają je mężczyźni i kobiety. Okulary nie tylko bronią nasze oczy od szkodliwego wpływu słońca, ale też służą jako atrakcyjny dodatek do każdego ubioru. Moda na ich poszczególne formy zmieniała się z biegiem czasu, w zależności od wydarzeń społecznych i kulturalnych. Które okulary stały się nie tylko modnym dodatkiem, ale i symbolem całej epoki? Oto 5 przykładów z historii!

Lata 50. – okulary „Aviator”

okulary przeciwsłoneczne

Foto: kard z filmu „Top Gun” (1986) / Paramount Pictures

W 1929 roku generał amerykańskich sił powietrznych zwrócił się do marki Ray-Ban z prośbą o zaprojektowanie okularów dla pilotów, którym intensywny blask słońca sprawiał kłopoty w trakcie lotu, szczególnie na dużych odległościach oraz wysokościach. Na tę potrzebę pojawił się przebojowy model „Aviator”. Po II wojnie światowej okulary, które początkowo musiały bronić wzroku pilotów amerykańskiego lotnictwa od ostrego słońca, zaczęły cieszyć się dużą popularnością na światową skalę. Ponad pięćdziesiąt lat później ten wybitny model o uniwersalnym kształcie wydłużonej kropli powrócił jako niezbędny dodatek w stylizacji ucznia elitarnej amerykańskiej jednostki lotniczej Mavericka, bohatera Toma Cruize’a w filmie „Top Gun”.

Lata 60. – okulary „Lenonki”

 okulary przeciwsłoneczne

Foto: Nathalie Portman i Jean Reno w filmie „Leon Zawodowiec” (1994) / Gaumont, Les Films du Dauphin

W filmie „Leon Zawodowiec” w rolę profesjonalnego mordercy Leona wcielił się Jean Reno. Zawsze, gdy wyruszał na misję miał na sobie czarny płaszcz, zimową czapkę typu beanie oraz małe okrągłe ciemne okulary w przezroczystej oprawce plastikowej, znane jako lenonki, zaprojektowane przez Jean-Paula Gautiera. Charakterystyczne okulary swoją nazwą i światową popularnością zawdzięczają brytyjskiemu wokaliście i gitarzyście zespołu The Beatles. To właśnie John Lennon wprowadził modę na podobny typ okularów, które przypadły do gustu nie tylko mężczyznom, a i kobietom na przełomie lat 60. i 70.

Lata 70. – okulary „Manhattan”

okulary przeciwsłoneczne

Foto: Kadr z filmu „Śniadanie u Tiffany’ego” (1961) / Jurow Shepherd

Bohaterka Audrey Hepburn, Holly Golightly w filmie „Śniadanie u Tiffany’ego” prezentuje się w czarnej sukience Givenchy, z nitką białych pereł na szyi, a włosy zebrane w kok i założone okulary „Manhattan”. Kultowy model zaprojektował założyciel brytyjskiej marki OG Oliver P. Goldsmith we współpracy z Edith Head, kostiumografem filmu. Projektant połączył minimalizm, prostotę i klasę, w ten sposób podkreślając delikatną urodę Audrey Hepburn i tworząc ponadczasowy obraz – wzór kobiecości i tajemniczości dla młodych dziewczyn na całym świecie.

Lata 80. – okulary Eltona Johna

Ikona brytyjskiej muzyki gatunków pop oraz rock and roll znany zarówno z genialnych utworów muzycznych, jak i z miłości do ekscentrycznych, wręcz surrealistycznych ubrań. Kolorowe pióra, różnokolorowe cekiny i ekstrawaganckie okulary – to były elementy kluczowe w tworzeniu stylizacji Eltona Johna. Ponadto jego kolekcja okularów jest jedną z największych na świecie. Warto zwrócić szczególną uwagę na niektóre modele. W roku 1974 Elton John pojawił się na scenie w srebrnym bufiastym kombinezonie wzbogaconym o gigantyczne okrągłe okulary, wyhaftowane zakręconymi piórami. W 1986 na swoim występie w miasteczku Clarkston w ramach trasy koncertowej Ice on Fire muzyk swoją perukę, zielony irokez, dopełnił różowymi okularami z oprawką, imitującą puzzle. W 2011 Elton John pojawił się na premierze filmu animowanego „Gnomeo i Julia”, do której stworzył podkład muzyczny współpracując z Nelly Furtado. Z okazji tego wydarzenia założył brokatowe turkusowe okulary ozdobione figurką krasnoludka.

Lata 90. – okulary „Matrix”

okulary przeciwsłoneczne

Foto: Keanu Reeves jako Neo w filmie „Matrix” (1999) / Earth Media Studios, Village Roadshow Pictures, Warner Bros., Groucho II Film Partnership

W epoce dojrzałości Pokolenia X modą na ogół rządziła popkultura. Estetyka pożądanych okularów opierała się na trzech zasadach. Musiały mieć kolorowe szkło, malutką oprawkę i być prostokątne lub w kształcie tzw. kociego oka. Prawdziwą sławę podobne modele uzyskały dzięki kasowemu arcydziełu „Matrix”. W czarnych miniaturowych okularach z wydłużonymi soczewkami Keanu Reeves, który zagrał główną rolę w filmie, wyglądał zagadkowo. Zasłonięte oczy dodały mu tajemniczości i romantyzmu. Fascynację małymi kolorowymi okularkami podzielali w latach 90. również Spice Girls, Justin Timberlake, wtedy jeszcze będący członkiem zespołu NSYNC.