Kilka prostych ćwiczeń na poprawę inteligencji emocjonalnej

jak ćwiczyć inteligencję emocjonalną

Inteligencja emocjonalna ma ogromny wpływ na nasze życie. Od niej w głównej mierze zależy to, czy uda nam się osiągnąć sukces. Pełni ona ważną rolę w naszym życiu uczuciowym oraz zawodowym. Warto więc ją ćwiczyć, aby nasze życie stało się łatwiejsze. Dlatego przedstawiamy Wam kilka prostych ćwiczeń na poprawę inteligencji emocjonalnej.

Prowadź dziennik uczuć

Dobrym sposobem na ćwiczenie inteligencji emocjonalnej jest założenie dziennika uczuć, który ułatwi nam przebrnięcie przez większość etapów nauki. To właśnie w nim powinniśmy notować wszystkie nasze postępy. Warto też notować w dzienniku doświadczane przez nas emocje. W przypadku tych negatywnych powinniśmy również dopisać ich przyczyny, a także sposoby, które pozwalają nam się z nimi uporać. Dzięki temu ćwiczeniu lepiej poznamy nie tylko swoje emocje.

Kontroluj emocje

Panowanie nad emocjami jest bardzo ważne zarówno w życiu zawodowych, jak i osobistym. Dlatego warto trenować tę umiejętność. Jak tego dokonać? Trzeba popracować nad swoją wewnętrzną harmonią i pilnować, aby emocje nigdy nami nie zawładnęły. Jeśli czujemy, że zaraz “wybuchniemy” i nie damy rady się kontrolować, musimy działać. Najlepiej znaleźć miejsce, w którym będziemy mogli się wyciszyć. Dzięki takiemu działaniu uda nam się zapanować na emocjami, a z czasem będzie nam łatwiej osiągnąć wewnętrzną harmonię.

Obserwuj również emocje innych

Inteligencja emocjonalna w znacznym stopniu wpływa na nasze otoczenie i pozwala nam również sprawniej funkcjonować w społeczeństwie. Niestety, często pod wpływem różnych emocji, przestajemy się kontrolować i mówimy komuś rzeczy, które później trudno cofnąć. Dlatego tak ważne jest ćwiczenie inteligencji emocjonalnej. Powinniśmy panować nie tylko nad swoimi emocjami, ale też obserwować te, które odczuwają inni. Nie oceniajmy ich pochopnie oraz nie oskarżajmy, ale spróbujmy się postawić w ich sytuacji. Dzięki temu łatwiej nam będzie z kimś porozmawiać i nakłonić, aby postąpił zgodnie z naszą sugestią.

Zadbaj o odpowiednie poczucie własnej wartości

Ważnym elementem inteligencji emocjonalnej jest stabilna samoocena. Dzięki temu łatwiej nam podejmować się różnych zadań. Dlatego warto sprawdzić, jak kształtuje się nasze poczucie własne wartości. Jest na to kilka sposobów, możemy przekonać się, jak zmienia się sytuacja przy różnych osobach lub w trakcie poszczególnych etapów naszego życia. Wystarczy na kartce wypisać ważne dla nas osoby albo istotne wydarzenia. Następnie powinniśmy określić, jak wtedy kształtuje się nasza samoocena. Na koniec powinniśmy to dokładnie przeanalizować i ustalić, czy jest ona stała, a może zmienna. Jeśli zmienna to, co konkretnie na nią wpływa. Warto też ustalić, czy bardziej motywuje nas wysokie, a może niskie poczucie własnej wartości. To proste ćwiczenie pozwoli nam lepiej poznać siebie i popracować nad naszym poczuciem własnej wartości.

Więcej na temat inteligencji emocjonalnej przeczytacie tutaj.

 

Post Author: Redakcja

1 thought on “Kilka prostych ćwiczeń na poprawę inteligencji emocjonalnej

    Dorota

    (Marzec 12, 2018 - 6:00 pm)

    Bardzo ciekawe propozycje od dzisiaj zaczynam ćwiczyć zmieniać siebie i moje otoczenie

Dodaj komentarz