Dieta KETO – co to i dla kogo?

XXI wiek – czas pełen różnego rodzaju sposób, na zrzucenie zbędnych kilogramów, aby wyglądać jak ulubiona modelka, piosenkarka lub aktorka na zdjęciach na Instagramie. W tej szalonej pogoni za wyznaczonymi przez media ideałami, zapominamy o tym, że decyzja o zmianie naszego jadłospisu powinna wynikać z naszej własnej potrzeby zmiany lub powodów zdrowotnych. Jednak ten wybór nie powinien mieć fundamentów w postaci zazdrości i kompleksów związanych z wyglądem popularnych ludzi. Z tego powodu, w dobie internetu i wszelakich diet, często niesprawdzonych i niepolecanych przez dietetyków, możemy zrobić sobie jedynie krzywdę. Weźmy do rozpatrzenia jedną z ostatnio najbardziej popularnych i za razem kontrowersyjnych diet na świecie. Porozmawiajmy o diecie KETO. 

dieta keto

Co to takiego?

Dieta ketogeniczna, w skrócie KETO, jest dietą leczniczą powstałą w latach 20 w XX wieku. Polega ona na zmianie źródła naszej energii z węglowodanów, które są specjalnie ograniczane wraz z białkiem, na tłuszcze, których ilość zwiększamy. Dzięki takiej zmianie sposobu żywienia możemy osiągnąć niewiarygodne efekty w odchudzaniu, a także w odniesieniu do wyników badań, dokładniej mówiąc, poziomu cukru w organizmie. 

Dla kogo taka dieta?

  • Dla osób, które chcą uzyskać efekt idealnej sylwetki.
  • Dla osób, które chciałyby pozbyć się nadmiernej, dawno osadzonej tkanki tłuszczowej.
  • Dla osób odczuwających nieustanny głód.
  • Dla osób, które mają styczność z poczuciem opuchnięcia.
  • Dla osób, które mają problem z insulinoopornością.
  • Dla osób, którym zależy na zmianie dotychczasowej rutyny żywieniowej.
  • Dla osób z ogólnymi problemami z wchłanianiem węglowodanów (cukrów i błonnika).
  • Czasem jest polecana osobom z pewnymi odmianami nowotworowymi czy przy problemach z jelitami.

Wady i zalety diety KETO

Wady:

  1. Jest kosztowna.
  2. Początki są trudne, zwłaszcza dla osób z niską odpornością na zmiany i brakiem silnej woli.
  3. Jest możliwość pojawienia się bólu brzucha, jako reakcji jelit na zwiększoną ilość dostarczanych tłuszczy.
  4. Częsta potrzeba oddawania moczu.
  5. Nieodpowiednia dla osób z poważną otyłością.
  6. Nieprzyjemny zapach z ust oraz wydzielanego potu.

Zalety:

  1. Szybka redukcja tłuszczu.
  2. Odświeżenie umysłu.
  3. Brak porannego zmęczenia i senności w ciągu dnia.
  4. Redukcja wydzielania insuliny.
  5. Zwiększenie wytrzymałości fizycznej podczas treningów.
  6. Odpowiednia dla wszystkich bez ograniczeń.
  7. Wspomaga walkę z insulinoopornością.
  8. Przywraca równowagę hormonalną układu pokarmowego.
  9. Wspomaga walkę z trądzikiem.
  10. W razie potrzeby, przyspiesza regenerację skóry.
  11. Działa pozytywnie na poziom cholesterolu w organizmie: obniża LDL, podnosi HDL.

dieta keto

Przykładowy jadłospis na 1 dzień (5 posiłków)

Śniadanie: omlet na boczku z warzywami

  • 2 jajka, boczek,
  • szpinak,
  • czosnek,
  • szczypiorek,
  • łyżka śmietany 18%,
  • sól, pieprz.

Przekąska: koktajl mleczny z mleka kokosowego i garść truskawek.

Obiad: łosoś (gotowany na parze posypany ziołami) oraz miks sałat (z oliwkami, polanych oliwą z oliwek i sokiem z cytryny).

Podwieczorek: kilka dobrej jakości kabanosów + pomidor.

Kolacja: sałatka z awokado i ogórka.

  • Awokado i ogórek pokroić na kawałki, dodać drobno posiekaną czerwoną cebulę, czosnek, natkę pietruszki lub koperku, ulubione zioła do smaku. Całość skropić oliwą z oliwek i posypać orzechami.

 

Post Author: Klaudia Tomaszewska

Dodaj komentarz