Detoks sokowy – co warto wiedzieć na jego temat?

W dzisiejszych czasach duży wpływ na nasze zdrowie ma zanieczyszczone środowisko. Ciągłe życie w szybkim tempie sprawia, że pojawiają się problemy trawienne, zmęczenie i obniżona odporność. W takim wypadku najlepiej zastanowić się nad oczyszczaniem wewnętrznym, zwanym powszechnie detoksem sokowym.

detoks sokowy

Na czym polega detoks sokowy?

Detoks ma na celu eliminację toksyn z organizmu. Dieta sokowa zdobywa miłośników na całym świecie. Przede wszystkim jest zdrowa i łatwa w przygotowaniu. Owoce oraz warzywa mają wiele wartości odżywczych. Poprawiają nasze samopoczucie i dodają energii. Przygotowane soki w domu z różnych dostępnych warzyw i owoców mają przeróżne smaki w zależności od tego, co ze sobą połączymy. Można dodać do nich również kakao, imbir, cynamon oraz różne pestki czy orzechy.

Zasady diety sokowej

Najważniejszą zasadą jest spożywanie soków pięć razy dziennie o tej porze, o której zwykle jemy posiłki. Na śniadanie najlepiej wypić sok z cytryn i owoców zawierających dużo cukru. Na obiad warto do owoców dodać warzywa. Można urozmaicić sobie soki aromatycznymi ziołami takimi, jak tymianek czy bazylia. Na kolacji sprawdzają się soki z dodatkiem ziół, które pozytywnie wpływają na nasz układ pokarmowy.

Należy stopniowo przygotowywać organizm na taki detoks. 2 tygodnie przed rozpoczęciem kuracji, powinno się zacząć zmniejszać kaloryczność posiłków poprzez wyłączenie z diety słodyczy i tłustych potraw na rzecz warzyw i owoców – surowych, gotowanych czy w formie sałatek i surówek.

Jak długo można być na takiej diecie?

Taka dieta trwać może maksymalnie 7 dni. Warto zaznaczyć, że na początku mogą pojawić się nieprzyjemne objawy, które po jednym dniu mijają. Nie należy się nimi przejmować, a zacząć cieszyć się z pozytywnych efektów, które zaobserwujemy u siebie po skończonej kuracji.

W trakcie detoksu zalecane jest zrobienie sobie przerwy od pracy i wykorzystanie tego czasu na regenerację i porzucenie wszelkich stresujących sytuacji. Pamiętajmy, żeby po takiej diecie nie wolno jeść tłustych, ciężkostrawnych potraw. Omijajmy również słodkie i słone przekąski.

Przeciwwskazania

Detoks jest niskokaloryczny stąd nie zaleca się stosowania go przez dzieci, młodzież, kobiety w ciąży, osoby starsze oraz osoby przewlekle chore.

Przykładowy jadłospis

I Śniadanie –  sok z żółtych i pomarańczowych owoców – cytryna, ananas, pomarańcza, grejpfrut. jabłko, imbir. Żółtopomarańczowe owoce poprawiają kolor skóry oraz chronią ją przed działaniem promieni słonecznych, zapobiegają infekcjom, regulują zawartość wody w organizmie.

II Śniadanie – sok z fioletowych owoców – borówki, śliwki, czerwone winogrona, nasiona chia. Fioletowe owoce zapewniają prawidłowy przepływ krwi przez narządy, poprawiają proces uczenia się.

Obiad – sok z zielonych warzy i owoców – szpinak, ogórek, jarmuż, jabłko, kolendra. Zielone warzywa poprawiają pracę serca i wytrzymałość naczyń krwionośnych, regulują narząd wzroku oraz wpływają korzystnie na aktywność fizyczną.

Podwieczorek – sok z czerwonych owoców i warzyw – truskawka, marchewka, granat, kurkuma. Czerwone owoce działają uzdrawiająco na stan włosów, skóry i paznokci, wpływają na prawidłowe działanie układu pokarmowego.

Kolacja – sok z białych warzyw i owoców – pietruszka, seler, banan, woda kokosowa. Białe warzywa poprawiają odporność organizmu, zapobiegają chorobom, poprawiają samopoczucie.

Post Author: Emilia Nowak

Leave a Reply